۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

گزارش ♦ سينماي جهان

شادي عليزاده - پنجشنبه 12 اردیبهشت 1387 [2008.05.01]
‏سينماي ايران از دهه 1960 به جشنواره کن راه يافت و سه دهه بعد تبديل به گل سر سبد اين جشنواره شد. سينماي ‏ايران معتبرترين جوايز خود را از اين جشنواره دريافت کرد، از دوربين طلايي تا نخل طلا، اما چند سالي است که گويا ‏مسئولان جشنواره از سينماي ايران و حتي کارگرداني که در شهرت بين الملي اش سهم اصلي را داشتند، رو برگردانده ‏اند. جشنواره کن امسال نيز بار ديگر با رد کردن همه فيلم هاي ايراني متقاضي شرکت در بخش مسابقه جشنواره-از ‏جمله فيلم شيرين کيارستمي- بار ديگر به سينماي ايران "نه" گفت و شوک بزرگي به سينماي ايران وارد کرد....‏
‏‎‎‏"نه" بزرگ جشنواره کن به ايران‎‎
جشنواره کن که مهم ترين جشنواره فيلم جهان محسوب مي شود، امسال بار ديگر با رد کردن همه فيلم هاي ايراني ‏متقاضي براي شرکت در بخش مسابقه جشنواره کن، بار ديگر به سينماي ايران "نه" گفت.‏
‏ در حالي که به نظر مي رسيد، جشنواره کن که سال ها قبل نخل طلاي خود را مشتاقانه به عباس کيارستمي اهدا کرده و ‏سال گذشته او را به عنوان يکي از شصت فيلمساز برگزيده حهان انتخاب کرده بود تا مانند بقيه فيلمسازان مطرح، فيلم ‏کوتاهي به مناسبت شصتمين سال جشنواره کن بسازد، با احتمال صد در صد فيلم تازه عباس کيارستمي با عنوان شيرين ‏را در بخش مسابقه اش بپذيرد و حتي ممکن است جايزه اي در انتظار فيلم باشد، در کمال تعجب، اين فيلم را لايق ‏حضور در جشنواره کن ندانست.‏
هنوز آقاي کيارستمي عکس العملي به اين موضوع نشان نداده، اما مي توان حدس زد که به هيچ وجه انتظار چنين ‏چيزي را نداشته است.‏
اين موضوع اما يک سوال اساسي را باز مطرح مي کند که چه اتفاقي براي سينماي ايران افتاده که اين چنين از رونق ‏افتاده است؟
همه سال هاي دهه نود ميلادي را به خاطر مي آورند که تقريبا جشنواره اي وجود نداشت که بدون فيلمي از سينماي ‏ايران برگزار شود و تمام فستيوال هاي بزرگ نظير کن، ونيز و برلين براي به دست آوردن و نمايش فيلم هاي ايراني، ‏شور و شوق زيادي نشان مي دادند، اما امروز کار سينماي ايران بدآنجا کشيده که جشنواره کن به بيست و دو فيلم ‏متقاضي ايراني بدون هيچ تعللي "نه" مي گويد.‏
عده اي اين امر را ناشي از مسائل سياسي و سياست هاي غلط دولت احمدي نژاد مي دانند که تقريبا آبرويي براي ايران ‏باقي نگذاشته و اروپا و تقريبا تمامي جهان به غير از چند کشور معلوم الحال را عليه ايران شورانده و برخي ديگر در ‏نگاهي عکس اين موضوع، قضيه را صرفا هنري مي دانند و معتقدند که سينماي جشنواره پسند ايراني از ابتدا هم ارزش ‏چنداني نداشت و توجه فستيوال ها به آن تنها يک موج بود که فروکش کرد و تکرار فيلم هايي از اين دست، آن را از ‏رونق انداخت.‏
اما به نظر مي آيد حقيقت را بايد در ترکيبي از اين دو دانست: هم بي تدبيري دولت احمدي نژاد بر سياست هاي فرهنگي ‏دنيا بر عليه ايران بي تاثير نيست و هم سينماي جشنواره پسند ايران آن چنان قرص و محکم و واجد ارزش نبود که ‏جايگاه مهمي در تاريخ سينما و جشنواره هاي مهم دنيا براي هميشه داشته باشد.‏
نتيجه اين که تجربيات آقاي کيارستمي براي مثلا اين بار فيلم کردن گريه هنرپيشه ها- آن هم براي يک فيلم نود دقيقه اي- ‏به راحتي مي تواند هم خسته کننده و هم بسيار تکراري و کهنه به نظر برسد، چرا که اگر فيلمساز، آن طور که خود مي ‏گويد فيلم نمي بيند، حداقل کساني هستند که فيلم هاي تجربي امثال اندي وارهول و ژان لوگ گدار را در دهه ها قبل ديده ‏باشند و هنرنمايي آقاي کيارستمي ديگر برايشان جذابيتي نداشته باشد؛ نتيجه اين که به راحتي فيلم را فاقد ارزش نمايش ‏در جشنواره کن ارزيابي مي کنند.‏
امسال سهم سينماي ايران در جشنواره کن، تنها نمايش فيلمي از سامان سالور با نام ترانه تنهايي تهران در بخش 15 ‏روز با کارگردانان جشنواره است. اما سه سال پياپي عدم پذيرش سينماي ايران در بخش اصلي جشنواره کن و "نه" ‏گفتن دوباره اين فستيوال به مهمترين و مشهورترين سينماگر ايراني در آن سوي آبها زنگ خطر را بيش از پيش به صدا ‏درآورده و به نظر مي رسد دوره طلايي توجه به سينماي ايران به طرز ملموسي در حال خاموشي کامل است.‏
‎‎سينماي ايران و جشنواره کن‎‎
نخستين‌ حضور سينماي ايران درجشنواره كن فرانسه به سال 1961 برمي‌گردد، كه فيلم "كورش كبير" ساخته مصطفي ‏فرزانه در اين جشنواره شركت كرد. ‏
در سال‌هاي قبل از انقلاب اسلامي، تنها جايزه‌اي كه از كن نصيب سينما ايران شد، جايزه شوراي عالي تكنيك بود كه ‏مرحوم احمد فاروقي براي فيلم "طلوع جدي" دريافت كرد. نخستين حضور سينماي ايران پس از انقلاب در جشنواره كن ‏‏1979 با فيلمي از بهمن فرمان‌آرا با عنوان "سايه‌هاي بلند باد" بود. ‏
تاكنون 40 سينماگر ايراني شاهد حضور آثار خود در جشنواره كن بوده‌اند كه عباس كيارستمي با 7 حضور، محسن ‏مخملباف با 5 حضور و داريوش مهرجويي، جعفر پناهي، نورالدين زرين‌كلك و سميرا مخملباف با 3 حضور، بهمن ‏فرمان آرا، بهمن قبادي، امير نادري و علي‌اكبر صادقي هر يك با دو حضور در راس جدول حضور سينماي ايران در ‏كن بوده‌اند. ‏
همچنين سينماگران ايراني تاكنون 16 جايزه از جشنواره كن دريافت كرده‌اند، كه مهم ترين آن نخل طلاي جشنواره كن ‏‏97 براي "طعم گيلاس"، دوربين طلايي 99 براي "بادكنك سفيد" و دوربين طلائي 2000 به طور مشترك براي ‏‏"زماني براي مستي اسب‌ها" (بهمن قبادي) ‌و "جمعه" (حسن يكتا پناه) است. ‏
ديگر فيلم هاي ايراني شرکت کننده در تاريخ جشنواره فيلم کن به اين ترتيب هستند:‏‏1971 - « گاو » (داريوش مهرجويي) - بخش پانزده روز كارگردانان‏‏1972 - « پستچي » (داريوش مهرجويي) - بخش پانزده روز كارگردانان‏‏1973 - « شهر خاكستري » (فرشيد مثقالي) - بخش پانزده روز كارگردان‌ها‏1975 - « شازده احتجاب » (بهمن فرمان‌آرا)، « تداعي » (نورالدين زرين كلك) - بخش پانزده روز كارگردان‌ها‏1979 - « سايه‌هاي بلند باد » (بهمن فرمان‌آرا) - بخش مسابقه هفته منتقدين‏‏1980 - « چريكه تارا » (بهرام بيضايي) - بخش مسابقه نوعي نگاه، « نظم » (سهراب شهيد ثالث) - بخش مسابقه ‏بخش پانزده روز كارگردان‌ها‏1981 - « دفاع از خلق، وافق پويا » - بخش مسابقه پانزده روز كارگردان‌ها‏1991 - « در كوچه‌هاي عشق » (خسرو سينايي)- بخش مسابقه نوعي نگاه‏‏1992 - « زندگي و ديگر هيچ » (عباس كيارستمي) - بخش مسابقه نوعي نگاه‏« بدوك » (مجيد مجيدي) - بخش مسابقه پانزده روز كارگردان‌ها‏« قلب » (سعيد مجاوري) - بخش مسابقه كوتاه و سينما هميشه‏‏« آنكه خيال بافت و آنكه عمل كرد » (مرتضي مميز) - بخش سينما هميشه‏‏« گلباران » (علي اكبر صادقي) - بخش سينما هميشه‏‏« رخ » (علي اكبر صادقي) - بخش سينما هميشه‏‏« مرد و ابر » (پرويز نادري) - بخش سينما هميشه‏‏« رنگين كمان » (نفيسه رياحي) - بخش سينما هميشه‏‏« بهاري كه داشتم » (رضا شبيدي) - بخش سينما هميشه‏‏« ابرقدرتها » (نورالدين زرين كلك) - بخش سينما هميشه‏‏« چشم تنگ دنيادار » (نورالدين زرين كلك) - بخش سينما هميشه‏‏1994 - « زير درختان زيتون » (عباس كيارستمي) - بخش مسابقه‏‏« زينت » (ابراهيم مختاري) - بخش هفته منتقدان‏‏1995 - « نوبت عاشقي » (محسن مخملباف) - بخش نوعي نگاه‏‏« بادكنك سفيد » (جعفر پناهي) - پانزده روز كارگردان‌ها‏1996 - « گبه » (محسن مخملباف) - بخش نوعي نگاه‏‏1997 - « طعم گيلاس » (عباس كيارستمي) - بخش مسابقه‏‏« منهتن از روي شماره » (‌امير نادري) - بخش نوعي نگاه‏‏1999 - « سيب » (سميرا مخملباف) - نوعي نگاه‏‏« قصه‌هاي كيش » (ناصر تقوايي، محسن مخملباف و ابوالفضل جليلي) - بخش مسابقه‏‏« دايره » (محمد شيرواني) - بخش هفته منتقدان‏‏2000 - « تخته سياه » (سميرا مخملباف) - بخش مسابقه‏‏« زماني براي مستي اسب‌ها » (بهمن قبادي) - پانزده روز كارگردان‌ها‏« جمعه » (حسن يكتاپناه) - نوعي نگاه، ايران/ فرانسه‏2001 - « سفر قندهار » (محسن مخملباف) - بخش مسابقه‏‏« اي بي سي آفريقا»(عباس کيارستمي)‏‏« زير نور ماه » (رضا ميركريمي) - هفته منتقدين‏‏« بيگانه و بومي » (علي محمد قاسمي) - هفته منتقدين‏‏2002 - « ده » (عباس كيارستمي) - بخش مسابقه‏‏« بماني » (داريوش مهرجويي) - بخش نوعي نگاه‏‏« آوازهاي سرزمين مادري‌ام » (بهمن قبادي) - نوعي نگاه‏« ملاقات شيطان » (رضا پارسا) - هفته منتقدين از سوئد‏‏« گيوتين » (بهرام عظيم‌پور) - پانزده روز كارگردان‌ها‏« چت » (شادمهر راستين) - پانزده روز كارگردان‌ها‏2003 - « طلاي سرخ » (جعفر پناهي) - بخش نوعي نگاه‏‏« پنج عصر » (سميرا مخملباف) - بخش مسابقه‏‏2004 - « خواب تلخ » (محسن اميريوسفي) - دو هفته كارگردان‌ها‏« گاوخوني » (بهروز افخمي) - دو هفته كارگردان‌ها‏« پنج » (عباس كيارستمي) - نوعي نگاه‏‏« ده روي ده » (عباس كيارستمي) - بخش جنبي. ‏‏2005 - « جزيره‌ آهني » - بخش دو هفته‌ي كارگردانان‏« يك‌شب » (نيكي كريمي) - بخش نوعي نگاه كن
‏ ‏

هیچ نظری موجود نیست: